Zmiana ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
została 28 sierpnia 2018 r. opublikowana w dzienniku ustaw pod pozycją 1654. Oznacza to, że nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 12 września 2018 r. ( z niewielkimi wyjątkami dotyczącymi węgla brunatnego).
Póki co brak rozporządzeń wykonawczych, które obecnie są jeszcze w trakcie konsultacji społecznych, a które właściwie będą miały znaczenie dla standardów i norm dla jakości paliw.
Przykładowo nie będzie można sprzedawać do gospodarstw domowych mułów węglowych oraz flotokoncentratów.
W przypadku sprzedaży do nabywcy z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży (np. pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi), powstanie obowiązek uzyskania kopii dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży paliwa stałego (np. kopii potwierdzenia prowadzenia działalności jako PPW). Kopię otrzymanego dokumentu trzeba będzie przechowywać przez 5 lat licząc od dnia ich przekazania.
Na mocy ustawy zaczną obowiązywać:
- Zakaz wprowadzania do obrotu paliw stałych z przeznaczeniem do zużycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach od 1MW:
- mułów węglowych oraz flotokoncentratów,
- dowolnej mieszaniny paliw stałych, z lub bez dodatku innych substancji, zawierającą mniej niż 85% węgla kamiennego,
- niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy (rozporządzenie Ministra właściwego do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska)
- niesortowanych
- dla których nie wystawiono wymaganego świadectwa jakości,
- Zakaz obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu (importu) paliw stałych z przeznaczeniem do zużycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach od 1MW:
- mułów węglowych oraz flotokoncentratów,
- dowolnej mieszaniny paliw stałych, z lub bez dodatku innych substancji, zawierającą mniej niż 85% węgla kamiennego,
- niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy (rozporządzenie Ministra właściwego do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska)
- niesortowanych,
- dla których nie wystawiono wymaganego świadectwa jakości,
- Obowiązek dołączania do zgłoszenia celnego (importowego) o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu paliwa stałego oświadczenia o przeznaczeniu tego paliwa.
- W przypadku sprzedaży do nabywcy z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży obowiązek uzyskania kopii dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży paliwa stałego (np. kopii potwierdzenia prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy).
- Obowiązek przechowywania wymienionych powyżej dokumentów przez 5 lat licząc od dnia ich przekazania.
Indywidualni nabywcy paliw stałych nie będą kontrolowani. Kontrole odbywać się będą jedynie na składach paliw stałych, czyli w miejscach, w których można je kupić. Za kontrolę odpowiedzialna będzie Inspekcja Handlowa oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Koszty kontroli będzie ponosił Skarb Państwa.
W zakresie węgla brunatnego zakaz jego wprowadzania do obrotu oraz obejmowania procedurą celną dopuszczania do obrotu paliw stałych z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych i instalacjach od 1MW.
Do czasu wejścia w życie rozporządzeń, w szczególności rozporządzenia określającego normy jakości, za paliwo niesortowane uznaje się paliwo stałe niepoddane procesowi wzbogacania. Przedsiębiorca dokonujący importu lub wprowadzenia do obrotu powinien być w stanie wykazać na jakiej podstawie przyjmuje, że paliwo stałe zostało poddane procesowi wzbogacania.
W załączeniu projekt rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw.
Za naruszenie przepisów ustawy grożą kary grzywny, w zależności od rodzaju i kwalifikacji danego naruszenia, od 10 tyś zł do 1 mln zł lub kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Ponadto w przypadku uchybień formalnych przepisy przewidują kary od 10 tyś zł do 100 tyś zł.
W przypadku stwierdzenia uchybienia formalnego na sprzedawcę węgla zostanie nałożona kara w minimalnej wysokości 10 tyś zł bez względu na wartość transakcji, przy której doszło do tego uchybienia.
CarbonTax
Program CarbonTax obejmuje możliwość prowadzenia ewidencji i dokumentów
związanych z obrotem wyrobami węglowymi, sprawozdawczości oraz obsługę Waszej firmy w zakresie sprawozdawczości i rozliczeń z urzędami Krajowej Administracji Skarbowej. Dodatkowo pakiet obejmuje bezpłatne telefoniczne porady prawne i konsultacje z zakresu obrotu wyrobami węglowymi.
Program składa się z trzech modułów:
- Wyroby węglowe z zapłaconą akcyzą.
- Dokument dostawy wyrobów węglowych.
- Ewidencja wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.
